Ett välbehövligt dressyrpass

Idag blev det ett dressyrpass i paddocken för Puchen och det var väldigt välbehövligt. Förra veckan blev det ingen dressyr utan mer fokus på hoppning, markarbete och kondis inför Sörvik Cup. Ville inte ha honom "loj" utan mer alert och framåt då.

I skritten är han hur stadig och lydig som helst, han går i form och trampar på rätt bra, lyssnar när jag vill flytta honom osv. I traven var han totalt hopplös. Allt var katastrof. Han sprang upp med huvuvdet, stack ut nosen och drog iväg. Alltså inte dra iväg som i sken utan bara springa på som i "bort från allt arbete och låt mig galoppera!" När jag väl fick ner honom i ett mer normalt tempo så var han totalt okänslig för min innerskänkel och sprang in i volterna om ni förstår. Jag fick hålla honom väldigt mycket i handen och tyvärr råkade jag låsa handen lite för ofta pga allt spring och okänslighet. 

Efter en skrittpaus tog vi lite galopp och den har jag inga höga förväntningar eller krav på, i alla fall inte på gräs som underlag. Han sticker ut nosen och lägger sig på sidan och sen kör vi på! x) Han är inte bärig än och det har jag full förståelse för så galopp kör vi mest för att träna fattningar och kondis.

I slutet fick jag till det ganska bra faktiskt, han travade på i arbetstempo och sökte sig nedåt i båda varven. Ett tag kändes han riktigt trevlig.

Om några dagar blir det ett likadant pass, alltså mycket trav, för så här kan jag inte ha honom. Det släppte ju framåt slutet idag så jag hoppas att vi kan fortsätta där vi slutade så vi slipper börja om igen.

Här kommer lite bilder från dagen. Ni ser ju själva när han är med mig och inte. Och på endel bilder förstår ni nog vad jag menar med att han sticker upp nosen och springer.
Min skänkel är i helt fel läge, det vet jag och jag har haft en dålig skänkel i hela mitt liv.. ^^ Ska jobba på det, promise! ;)


































Jäkla bildbomb va? Hoppas ni kollat på varenda bild nu, aaaannars!! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0