Hästlista

Vad heter hästen? Puch
Tycker du att den ska heta något annat? Absolut inte. Namnen ska vara speciella, precis som hans är :)
Vad kallar du hästen? Puchen, Puchis, Puchi-luch, Bob, Gullefjun mm
Vad kallar andra hästen? Puch
Hur gammal är den? 4 år
Vilket år/månad/dag föddes den? 2007
Vilken färg har den? Brunskäck
Har den några tecken? Bläs & vit underläpp
Hur hög i mankhöjden? 150 cm (tror jag)
Är det ett sto/valack/hingst? Valack
Vad är det för ras? Quarter- & paintkorsning
Har du tävlat den i hoppning? Nej men imorgon så ^^ (minitävling)
Vilka klasser/hur högt? -
Är den tävlad i dressyr? Nej
Vilka klasser? -
Är den tävlad fälttävlan? Nej
Vilka klasser? -
Är den tävlad i trav? Nej
Är den tävlad i galopp? Nej
Är den tävlad i något annat? Nej
Har den tävlat in några pengar? -
Hur mycket? -
Har hästen championatspoäng? Nej
Hur högt har du hoppat med den? 70 cm
Är hästen bra på dressyr? Endast riden ordentligt i 2 månader men han kan grunderna och söker sig väldigt gärna neråt!

Hur är den i skritten? Normal på lång tygel, korta steg och ibland småtrippig på kort tygel
Hur är den i traven? Väldigt korta steg och taggar för galopp så kan bli lite ojämn och snabb
Hur är den i galoppen? Bra
Kan den skänkelvikningar? Ja, det tror jag nog. Har väl blivivt någon skänkelvikning någon gång men inget vi jobbar med
Kan den öppna/sluta? Nej
Kan den galoppombyten? Nej
Är hästen pigg? När han vill! Så fort det finns chans att springa eller hoppa så taggar han ;)
Är hästen trög? Väldigt sällan
Är hästen stark? Nej, men lite hängig i bettet i galoppen när man saktar av
Är hästen het? Nej!
Bockar den? Har gjort men inte längre
Har du bockat med den? Ja
Stegrar den? Har småstegrat men inte längre
Har du stegrat med den? Ja 

Sparkar den bakut? Nope
Har du sparkat bakut med den? Nej
Skenar den ofta med dig/andra? Aldrig!
Har du skenat på den? Nej
Är den tittig? Absolut inte!
Har du badat tillsammans med den? Japp :D
Har ni hoppat tillsammans? Ja
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Ja 

Hoppar hästen bra? Ja
Gillar den att hoppa? Ja

Har den bra hoppteknik? Ja
Hur högt brukar du hoppa med den? 50-60 cm
Hur ofta hoppar du den? Ca 1 gång/vecka
Hur är den när den rids ut? Snäll, trygg och helt enkelt lagom
Tycker den att det är kul? Yesbox
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Lite piggare, framför allt om han har hästkompis med sig
Står hästen i box? Nej
Går hästen på lösdrift? Ja
Hur mycket och vad äter hästen? Just nu? En näve Tobbe Larsson-müsli, ca 4 äpplen & lite brödbitar ^^
Går den i hagen varje dag? Ja
I en stor eller liten hage? Stor
Hur länge går den ute per dag? 24h, eller nää, ca 21 eftersom att jag rider och pysslar med honom också
Gillar den att vara ute i hagen? Ja
Har den vindskydd i hagen? Om skog räknas?
Hur ofta rids hästen? 6 dagar/vecka
Är det en svår eller lätt riden häst? Väldigt enkel! Lite knepig med galoppfattning om han taggar väldigt mycket eller på rakt spår i skogen
Vem äger hästen? Birger (Skriver inte ut hela hans namn här..)
Är hästen snäll i stallet? Suoersnäll! :D
Kan hästen stå lös i stallet? Snart så ;)
Måste hästen vara uppbunden? Ja, för tillfället men kan stå lös i en spilta (!!)
Är hästen lättlastad? Ingen aning men kan inte tänka mig det
Är den snäll att klippa? Han har aldrig blivit klippt..
Vad har den för sadel/sadlar? Vet inte. En brun dressyrsadel ;)
Vad har den för benskyd/benlindor just nu? Inga alls
Vad har den för bett just nu? Novabett (gummi)
Vad har den för täcken just nu? Inget
Tror du att hästen gillar dig? Såklart, han får ju godis! ;) Nää, men han får uppmärksamhet och det är han inte van vid så jag tror faktiskt att han har det bra hos mig och trivs med tillvaron.
Har du märkt något som tyder på att den gillar dig? Mig och mig.. Han kommer alltid i hagen, vill gå nära och gillar att mya men jag tror han är likadan med alla.
Gillar du hästen? Ja
Nämn en sak som är - med hästen: Svår at tsitta upp på. Vill gära vända ut rumpan från pallen
Nämn en sak som är + med hästen: Hans hjärta av guld!
Har ni många minnen tillsammans? Har inte ens haft honom i två månader men jag kommer minnas denna sommar med glädje <3
Nämn det bästa: Kan inte välja. Jag blev i alla fall väldigt glad när han följde mig ända till grinden en tidig morgon och ville varken gå eller släppa mig med blicken förrens jag var utom synhåll för honom. Annars var första gången han gick i form väldigt härlig!
Har du någon gång sagt "jag älskar dig" till hästen? Varje dag! <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0