Sakta på väg tillbaka

Ni fattar va? Mitt tredagars Puch-problem är allt ifrån löst men det fungerade mycket bättre idag.
Han borjade som vanligt men jag försökte tänka på annat, inte begära något av honom och bara andas liksom. Jag vet ju hur fint, stadigt ovh framåt ha nfaktiskt kan gå och då blir jag rätt irriterad när han är så långt ifrån den hästen jag vet att han egentligen är. Igår kväll bestämde jag mig för att stryka hela sommaren som gick spikrakt framåt och ta allt från ruta ett igen.

Jag sket i att han gärna böjer sig åt vänster, att han helst inte vill gå på mitten av vägen, att han springer med huvudet i luften, att han böjer halsen i skritten (alltså går ej i form utan böjer sig bara bakom lod) osv.. Istället fokuserade jag på att försöka ge honom stöd, försöka länga steget så han slutar takta och bara få honom lugn helt enkelt. Lite krångligt och väldigt mycket taktande, väldigt mycket "tänka före honom" men tyillslut gick det. Traven då? Fortsätta ge honom stöd, inte låta honom springa iväg även om han protesterar genom att "låtsashalta". Den allra sista traven var väldigt lång, på en rak grusväg och han accepterade mitt mjuka stöd i munnen och sökte sig neråt. Han har aldrig varit så lång och låg som idag. Känslan av att han faktiskt gick bra igen efter de mardrömspass jag varit med om de senaste dagarna var underbar! Sedan skrittade vi hem på lång tygel utan att vara arga på varandra. ÄNTLIGEN! :D

Feber har han ingen vilket känns bra! Han känns lite tröttare när jag rider men idag kändes han ändå bättre än tidigare dagar. Alltså när man sitter på honom och han taktar, studsar etc så känns det som ett energiknippe som snart exploderar men så fort man börjar trava eller något så är den energin borta igen. Sedan börjar han takta och hålla på igen så fort jag skrittar eller håller in honom. Han kanske bara har fel på hjärnan? x) hahaha

Tänkte om hästar kan vara känsliga för fuktig luft? Det är ju inte varmt men väldigt fuktigt. Det kanske är det som gör att han tycker det är så jobbigt nu?





Lite småfula mobilbilder när jag hämtade honom idag. Han ar alltid så mysig, alskar när man håller om hans huvud, pussar honom mm.. Gooooosen <3

P.S, ser ni bilden på hans öron i mitten? Han håller på att bli en flygplanshäst precis som min Tvistur som jag har hyrt innan Puch. Man kan inte annat än älskar't! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0