Sjuk..?

Jag vet inte om det är något fel på Puch. Kan även hända att jag är otroligt fjantig just nu men man vet aldrig. Vi tar det från början, inklusive dagens pass!

Ridpasset var i stort sett katastrof, tredje dagen i rad. Jag var nära att ringa mamma och be henne lasta honom och köra honom till sin ägare redan ikväll för jag orkar snart inte med honom längre. Det gick dock över till slutet av ridpasset så nu är vi vänner igen. Har t.o.m dåligt samvete men det är som det är.

I skritten fungerar han till en början. När det sedan blir trav gör han som vanligt och jag blir smått irriterad. Sedan, när jag gör halvhalter, håller in och försökerfå honom att visa lite respekt för att jag faktiskt sitter på hans rygg och vill att han ska lyssna på mig så börjar han "halta". Det gjorde han en period i sommras också. Han är alltså inte halt utan han hänger kvar i steget för han är så otroligt taggad över att springa. Han avskyr helt enkelt att jag inte låter honom slängtrava och falla i galopp och "haltar" då vissa steg. Desto mer frustrerad han blir, ju mer haltar han och ju mer han haltar desto mer försöker jag ändra på det och desto mer jag pillar, plockar och styr med honom, desto värre blir han. En ond cirkel, inte sant? Tog mig även ett ar galopper. Han fattade fel galopp, blev oootroligt frustrerad, studsade, gjorde luftsprång och småstegrade lite för att han inte fick komma iväg helt enkelt. Att försöka skritta honomnormalt är då ingen lätt match, lyckas sedan lugna honom och fattar galopp igen, blir fel ännu en gång och han blir värre än sist. Jag blir så arg när det går så otroligt dåligt och han fungerar så sjukt mycket sämre när han känner min irritation. Så fort jag talar om för mig själv att jag måste andas lugnt och bara slappna av så blir han bättre. Inte bra men bättre och det är huvudsaken.

Jag orkar inte gå in på ännu fler detaljer, huvudsaken är att ni förstår problemet i helhet. En gång under passet, när jag skänklade på honom så gjorde han en utandning som igår. En sådan som piper, typ som om han inte får luft. I stallet tempade vi honom och då låg han på 38,4. Tyvärr vet jag inte hans medeltemp men jag tror det är högre än han hade sist jag tempade. Skulle sedan, efter 10-15min testa igen för att se om ridpasset gjorde att tempen var en aning hög men han ville inte ritkigt som vi ville. Höll kvar tempen rätt länge men tillslut åkte dne ut och då låg tempen på 38,8. Den hade alltså inte ens hunnit mäta klart och var uppe i så mycket. Någon som vet om det finns någon sak det kan bero på eller kan tempen ha stiig så mycket på så kort tid? Utöver pipljudet och att han känns varmare och tröttare efter ridpassen (Inte under ridpasset!) så har jag inte märkt någon speciell skillnad på honom.
Igår upptäckte jag att hans ena framsko har vridit sig inåt och på köpet har en söm lossnat, dock inte helt utan den sitter kvar på ytterkanten. Jojjo funderade på om det kan finnas något samband mellan det och hans ev. feber och trötthet?

Om någon har någon idé får ni hemskt gärna kommentera! :)
Alltså:
-Pipande utandning vid ansprängning (Inte alltid)
-Varmare än vanligt efter ridpassen
-Ev. söm i hoven som gått av
-Ev. feber
-Igår, flåsig efter ridpasset trots lång avskrittning

Detta har jag märkt på honom igår och idag, alltså inte under någon länge period.

Imorgon ska jag skritta honom och såklart blir det till att tempa honom varje dag nu. Han lär ju protestera..min bebis <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0