Skrittdag i blöt mark

Hej på er!
Idag satt jag upp barbacka på Puchen och så skrittade vi, tillsammans med Jojjo och Rolle, ut i ca 80min. För det mesta fick han bara lunka på som han ville på lång tygel men ett tag samlade jag även ihop honom. Han är riktigt fin faktiskt. Jag vet inte mycket om unghästar men jag tycker att Puch är väldigt stadig med tanke på hans ålder. Han är mycket stadigare än de flesta andra hästar som jag har ridit. Skulle jag rida fler rena dressyrpass på honom så skulle han vara lika fin i traven och en bra bit på väg i galoppen. Nu är han lite springig men jag tycker inte det är så viktigt. Han funkar när jag vill. Har jag kört ett ordentligt dressyrpass så är han väldigt mjuk, lugn och medgörlig dagen efter. Även om vi hade kunnat komma mycket längre än vi har gjort på dessa två månader så tror jag inte att det hade blivit bra. Han är väldigt duktig, fattar snabbt och han är trygg i sig själv så det finns inte mycket som blir problem med honom. Trots att han är så snäll så man kan göra i princip allt med honom så får det inte gå för fort framåt. Det rör bara ihop allting tillslut. En vila när han åker tillbaka till sin ägare kommer göra honom gott. Sedan hoppas jag att han säljs eller rids igång igen av nån ryttare som vill ta sig den tiden även fast att han inte kommer bo hos mig.

Förutom skritt idag då så tog vi några små skutt från stillastående över små smala diken. Puch gillar verkligen inte vatten så han måste ha en hästkompis på andra sidan för att ens hoppa över. Att han ändå gör det, trots din vattenrädsla är riktigt bra gjort!
Han har ju mugg (ytterst lite) och har haft sedan jag fick honom i juni. Sedan dess har jag tvättat det varje dag. I början avskydde han ljudet av att jag krampade ur svampen så vattnet droppade i hinken. Han kunde omöjligt stå stilla och lyfte benen så fort jag skulle tvätta. Nu går det jättebra, han är så van men vatten är ändå ingen höjdare. Att spola av honom med slang är en grej jag önskar att jag hade tränat mer på. Det tycker han definitivt inte om!

Nu ska jag inte klaga på hans vattenrädsla. Något måste han ju faktiskt få vara rädd för, min lilla fyraåring! Han är grymt cool i de allra flesta lägen :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0