En övertrevlig häst..

..är precis vad jag har just nu! Redan från första stund så kändes han bra.
När jag tog upp honom från hagen var han pigg och glad, inte så där småseg som han brukar vara när man leder honom. När jag skrittade fram honom på lång tygel så gick han på bra också och när jag kortade tygeln så var han med mig direkt och började jobba på en gång. Inte ett dugg motsträvig eller jobbig. Han gick hyfsat stadigt i traven också men där tar han lite mer stöd i tygeln och drar gärna iväg lite för att det blir lite jobigt men för övrigt hur go som helst. Galoppen är som innan men han fattar åtminstone vänster galopp!
Allt detta skedde ute i skogen. Puch hade hur mycket som helst att kolla på, ändå lyssnade han på mig i de allra flesta fallen.

Jag tror faktiskt att det här jätteklivet framåt i ridningen är tömkörningens förtjänst. Redan första gången jag tömkörde så sökte han sig nedåt både i skritt och trav. Han började även forma sig efter det spår han gick på istället för att streta emot. Andra gången jag tömkörde fortsatte vi framåt, han var med direkt och helt enkelt snäppet vassare på allting. Tyvärr blev han lite överböjd men det kan jag börja plocka upp i ridningen nu. Sedan han tömkördes så blev han en helt annan och mycket trevligare häst att rida!

Puch har fått enorma bett av blindingarna och sedan är flugorna och äter på det så det blir bara större och större. Det ser inte trevligt ut. Dessa sår hade han inte när jag åkte utan fick de i tisdags eller onsdags och har blivit större sedan dess.




Dessa sår har han lyckats få på den här korta tiden. Inte vackert och inte trevligt för hästen. Det tvättas med jodopax och smörjs med fyra ess's hästsalva. Något annan förslag på vad man ska göra? Hade bara tänkt smörja någon eller några dagar till för att det ska kunna läka någon gång också.

Kommentarer
Postat av: Lamia / Hästblogg

Ajaj, såg inte skönt ut :(

2011-07-22 @ 23:06:34
URL: http://lamiamichelle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0