Fredag och Lördag

Fredagen blev ett dressyrpass i paddocken. Puch har från allra första början varit otroligt oliksidig och helt sned i huvudet. Han överböjer åt höger och kan knappt böja alls åt vänster. Under ett par dagar har det varit bra men i onsdags eller torsdags så började han bli riktigt stel och sned igen.
I början av passet var Puch väldigt motsträvig och stel, sprang upp med huvudet och gick på snedden istället för att böja liiiite för det var inte mycket jag bad om. Mot slutet blev han riktigt följsam och fin. Red honom mest på åttavolter.

Igår så red jag ut med den lilla flickan från Kanada. Det är andra gången i hennes liv som hon rider så det blev mest skritt och lite trav. Tyvärr kändes han rätt stel på rakt spår. Det kan ju i och för sig även bero på att han hade hästkompis med sig för då är det inte lika kul att lyssna på ryttaren. Får ta ett dressyrpass till om någon/några dagar och se om jag får ordning på honom.

En sak han har börjat med är att "hänga kvar" i travstegen så fort ma tar tag minsta lilla i honom. Det kom i samband med at han lärde sig galoppfattningar. Jag tror att han helt enkelt är så pepp på att få springa att han förbereder sig för ett galoppsprång när jag tar tag i honom ungefär som en halvhalt och så känner han att jag ändå håller kvar honom och då "hänger steget i luften". Väldigt svårt för mig att rida lätt när han gör så eftersom att han byter travsteg då. Får byta sittben hela tiden.

Igår släppte vi även in en ny häst i hagen. Det var väldigt lite tjaffs men Puch var nog den som var mest nyfiken, som vanligt. Jag tror att de blir bra vänner. Den senaste tiden har Puch varit ganska så utstött och ensam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0