Turridning

Det är väl ändå bra konstigt att jag inte ska få tummen ur röven förens det blir kväll. Var  istallet vid 9 i morse och har haft hela dagen på mig att blogga om ridpasset, ändå sker det inte förrens nu.

Well, Jojjo skulle ha en turridning så jag följde med på den med Puch. 1,5 timme, alla gångarter. Kan säga att vi red tusentals olika ridvägar och det är nog första gången jag undrat om det inte är slut snart. Haha, jag är inte van, det kan man lätt konstatera. Gick hyfsat bra med hästen idag. Mycket bättre än för några dagar sedan i alla fall. Han böjer inte halsen lika mycket åt höger och man kan rida honom med två skänklar och han lyssnar för båda. Det känns att han är väldigt oliksidig men det är ändå en stor skillnad, både utseende och känsla sedan ett par dagar sedan. Det var under tömkörningen det släppte för honom. Vad som var/är fel vet jag fortfarande inte.

Huvudet lägger han på sned åt vänster, precis som han gjorde i början, innan han böjde halsen. På så sätt känns det som att vi är på ruta ett igen, bara det att han är mycket piggare och gladare. Idag taktade han rätt mycket och det beror på hans korta steg. Så fort jag kortar upp tyglarna samlar hansig enormt mycket, trycker jag på honom så vill han trava och kompromissen blir takt. I vanliga fall löser det sig bra, vi skrittar helt enkelt lite saktare men eftersom att vi var tvugna att hinna med hästarna framför så fick det bli som det blev idag.

I helhet är jag väldigt nöjd med honom idag. Imorgon ska mamma få testa honom för första gången i paddocken. Får hon honom inte att fatta vänster galopp så får jag sitta upp på honom men det löser sig nog.

Upptäckte en grej när jag longerade honom igår. Han sätter verkligen inte baken under sig. Hans bakhovar är lååååångt ifrån framhovarnas spår. Tänkte börja rida lite pass med snodd för att se om det blir bättre. Han använder ju inte ryggen någonting för tillfället.

Är vädret hyfsat tänkte jag fota lite i morgon. Har tyvärr inga nya bilder att bjuda er på idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0