Yesterday

Okej, här kommer lite om gårdagen.

Mamma fick testa Puch för första gången. Hon red honom i paddocken och ridpasset började som vanligt. Han "haltar", taktar och spänner sig så huvudet åker upp. Sedan började hon trava, han fortsatte att vara spänd och "haltade" ännu mer. Mamma tyckte att det var läskigt att han var som han var och blev orolig för honom. Till saken hör att jag mååånga gånger har klagat på detta när jag har kommit hem och förklarat väldigt utförligt för dem hur Puch beter sig.

Sedan fortsatte det i galopp och hon fick till båda galopperna ganska snabbt. Annars brukar vänster galopp ta ganska lång tid innan han fattar. Efter galopperna mjuknade han. Mamma gick in på en stor travvolt och låg kvar där rätt länge i höger varv. (Hans enkla varv) Han började söka sig nedåt och där slutade hon. Efter det ville jag testa honom, satt upp och började där mamma slutade. Jag gick in på en stor travvolt i vänster varv som han ofta har problem med. Han har varit väldigt stel och ovillig att böja sig det minsta i det varvet men det gick kanon. Han fortsatte att gå i en låg form. Det kändes helt suveränt att rida igår!

Det jag ska tänka på i fortsättningen när jag ridert honom är:

1. Han behöver väldigt mycket stöd i handen även fast att han inte är villig att ta emot det i början. Då taktar han och håller på i stället men fortsätter jag att ge honom ett stort stöd så mjuknar han tillslut.

2. Han blir vinglig, förvirrad och okoncentrerad när man byter varv för mycket. Jag ska hålla mig i samma varv och på stora volter så mycket som möjligt. Serpentiner mm tål inte hans lilla hjärna ännu. ;)

Här kommer lite bilder från ridpasset!







Det gjorde jäääkligt ont att rida i shorts! Stiglädrena nöp mig hela tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0