Bomträningen..

..gick susen! Puch kom fel ett par gånger innan vi fick till rätt avstånd och han förstod hur enkelt det egentligen var. När han sedan började gå rakt på utan att kolla åt sidorna så det det hur bra som helst. Det var även första gången han var i paddocken oc khan kollade inte på någonting. Där finns det massa hinder och illgröna hinkar som lätt hade kunnat vara läskigt om han ville det men Puch är så pass stabil och trygg i sig själv så det är inte mycket som bekymrar honom. När han väl tycker att något är läskigt så övertygar man honom en, kanske tvågånger och sedan behöver han aldrig mer kolla på det igen för då litar han på att jag inte lurar honom.

Det som gick mindre bra idag var att han försökte ge sig ut från paddocken. Vi stängde inte grinden, ett medvetet val. Han ska kunna gå där inne om jag vill att han ska göra det. Puch försökte springa ut och stanna lite grann när vi skulle passera där men han lyckades aldrig. Det var det här som jag hade problem med när jag provred honom. Han ville bara bort från paddocken och hem och försökte dra iväg, blockade etc.

Det gick i alla fall mycket bättre med träningen idag än jag hade förväntat mig! Det är första gången jag börjar ta lite mer i honom. De två tidigare skogsturerna har jag bara haft en sträkt tygel men inget mer. Det har heller aldrig krävts mer än så av Puch vid tidigare tillfällen hos sin ägare så han kommer nog tycka att jag är fruktansvärt jobbig ett tag framöver.

Utöver Puch så red jag även Rolle idag, Jojjos ponny. Det gick bra. Dock red jag honom barbacka och det var liiite svårt att hålla sig kvar på ryggen när man saktade av till trav från galopp.. haha
Skönt för honom att få springa lite i alla fall. Han har ju bara fått promenader och så fått följa med i Puchs tempo så han måste tyckt att det var underbart att få gå först och få röra på sig ordentligt!

Det finns så mycket att berätta men nu måste jag snart lägga mig. Jag ska upp vid 05.00 imorgon, som alla vardagar. Hela dagen består av jobb!


Hittills har Puch mött mig i hagen varje dag. Är det inte gulligt? Än så länge känner vi ju inte ens varandra!


Inte den charmigaste bilden på Rolle. Tagen i all hast innan jag drog med mig honom in

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0