Puch

Jag vet inte mycket om den här hästen men här är lite fakta om honom i alla fall!

Namn: Puch (uttalas "Puck")
Ras: Tror han är paint/quarter
Höjd: Ingen aning, ska mäta honom när han kommer men han är nog en liten häst
Ålder: 4 år

Puch är född på Glömminge Hästgård och där bor han än idag. Hans mamma, Blondie var den första hästen jag provred när jag åkte dit för 4-5 år sedan för att hyra sommarhäst till sommaren 2007. Hon var westernriden och passade inte mig. Desstom så var hon troligtvis dräktig och skulle föla till sommaren och visst var hon det. Ut kom lille Puch!


Puch med sin mamma Blondie

De gånger jag var i Glömminge för att hälsa på Tvistur (den sommarhästen jag hyrde istället för Blondie) så tyckte jag att Puch var riktigt cool men jag hade ju aldrig kunna ana att han skulle komma hem till mig en sommar några år senare! Alla tyckte han var underbar. Jag var nog den som tyckte minst om honom även om jag som sagt tyckte att han var häftig.


Puch i Glömminge. Han kanske var 1 eller 2 år då bilden togs?

Eftersom att han ägs av en hästhandlare så är det svårt att veta vad som stämmer om Puch. Han har ju rätt många hästar att hålla reda på om man säger så och det är inget han lyckas med.
I vintras så var jag och min kompis Jojjo i Glömminge. Vi tog in Puch och skulle borsta lite på honom, frågade om vi fick rida och det fick vi. Först bara träns och barbacka, sedan kom vi tillbaka och fick på honom en sadel också. Hans ägare sa att det var första gången någon red honom men Puch var väldigt trygg och snäll så det kändes lite konstigt. Däremot så kunde han ju ingenting så på så sätt så kan man tänka sig att inge nridit honom tidigare.

Förra året och i år har vi varit i Glömminge ganska mycket för att hälsa på Tvistur och varje gång har vi kollat lite extra på Puch men absolut inte som sommarhäst. Den tanke kom inte förens för ca ett halvår sedan.
Jag ville inte ha Tvistur i år av flera skäl. Den långa historien om varför tar jag inte upp här men det är av kärlek. Han betyder helt enkelt för mycket för mig och han är för gammal, liten och skruttig. Jag klarar inte av att se honom försvinna längre ifrån mig och bli gammal. Sedan förra hösten har jag letat sommarhäst utan att hitta någon som passar. Puch var ett sista hands alternativ och min mamma var väldigt negativt inställd till honom.
I april i år så åkte jag och mamma till Glömminge för att provrida Puch. I paddocken bockade han så fort något var jobbigt, framför allt i galoppen. Han ville bara springa hem då det inte finns något staket runt paddocken. Jag var dyngsur av svett och trött på honom. Sedan red jag ut honom och då var han en liten ängel. Det var ju enligt honom mycket roligare att få komma ut!

Jag fick hela tiden beröm av hans ägare, "Det där ser jättebra ut", "kanon" mm lät det hela tiden. "Vadå bra!?", tänkte jag. Det går ju skit. Efteråt fick jag veta att han brukar bocka och att det var första gången han var ute i skogen ensam. Innan har han fått gå i rumpan på en häst framför och det är det som de har kallat för "vi har ridit honom". Ser man det ur den synvinkeln så gick det ju riktigt bra.


Smutsig, kissande häst, dagen jag provred honom

Vi sa att vi skulle tänka på det. Gick runt lite på gården men redan innan vi åkte så gav vi besked om att vi tar honom, mot att vi får lämna tillbaka honom om det inte funkar. Jag var mer tveksam än mamma. Hon föll för honom när hon märkte hur go han är.
Puch är tagen väldigt långsamt och väldigt sent. I vintras/våras kastrerades han och har innan gått i en hingsthage med andra små kaxproppar. Han har knappt hanterats. Det positiva är att han var uthyrd förra sommaren som sällskap. Tjejen tyckte väldigt mycket om honom och påbörjade hans inridning, enligt Puchs ägare. Man vet som sagt inte med honom, ibland stämmer det, biland inte. I vintras sa han att jag och Jojjo var de första som red honom, när jag provred honom i april så hade han blivit riden hela förra sommaren. Jag tror endast att han har blivit sutten på, annars hade han kunnat mer idag än vad han kan. Han kan inte galoppfattning, går inte riktigt fram för skänkeln men visst, han rör sig och han "lunkar bara framåt". Det går inte att göra så mycket med honom just nu om man säger så.

Puch är en väldigt go och snäll häst. Han gör inget för att vara dum utan för att han inte förstår. När man går in i hagen kommer han fram dirket, vill sitta i knät och följer efter när man går. Det negativa med detta är att han inte förstår några gränser. Dessutom är han en väldigt stabil, kraftig och grov kille, både utseendemässigt men även psykiskt. Ha är svår att flytta från sig och han har ingen respekt för något personligt utrymme, något som måste ändras på dirket. man kan bokstavligt stå och vifta, slå och skrika åt honom och den enda reaktionen blir ett halvt steg bakåt, helt oberörd.

Jag har säkert glömt massor nu men det här är lite fakta om honom. Ungefär det lilla jag vet och har fått erfara.


När jag red honom för tredje gången och skulle prova ut sadel och träns.

Om 5 dagar kommer han!


Kommentarer
Postat av: anna

Hej!

Vad kostar det att hyra häst av denne man??

Vad gör han med alla hästar när det inte är sommar??? Har blivit tipsad om att kanske kolla ifall han har någon lämplig ponny till min dotter!!



Jättetacksam för svar

Anna

2011-10-06 @ 10:49:04
Postat av: alice

åååååååååååh lilla älskade puch!!! :D

2011-10-28 @ 20:56:05
URL: http://binnastoy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0